Zabawy z chustą animacyjną Klanza – nasze porady

Coraz częściej szukając propozycji zabaw dla dzieci napotykamy na taką nazwę jak chusta animacyjna nazywana także chusta edukacyjną, ale czym jest tak naprawdę jest ta chusta? Jak jej używać oraz w czym jest lepsza od innych form zabawy?

Chusta animacyjna przypomina swoim wyglądem spadochron uszyty z trójkątnych, kolorowych kawałków materiału. Trójkąty zszyte są ze sobą, tworząc duże koło o średnicy od 3m do 7m. Brzegi obszyte są taśmą z uchwytami tak, aby dzieci swobodnie mogły ją chwycić. Mimo, że jest po rozłożeniu ma duże rozmiary, to jest bardzo lekka i wytrzymała.

Wielobarwna tkanina przyciąga wzrok i zachęca do wspólnej zabawy. Ciekawi nie tylko dzieci, ale także dorosłych. Chusta edukacyjna zaskakuje swą wszechstronnością; można ja podrzucać, chować się pod nią, po chuście można się turlać, fantastycznie faluje, można po niej przetaczać różne przedmioty, tańczyć z nią, a także zawijać dzieci. Wykorzystanie chusty i dobór zabaw zależą od potrzeb, posiadanego miejsca, a przede wszystkim od chęci i naszej kreatywności. Liczba sposobów jej wykorzystania jest ograniczona tylko przez naszą wyobraźnię.

Zabawy z chustą animacyjną mogą spełniać różne cele edukacyjne i dzięki jednej chuście rozwijamy wiele umiejętności. Oddziaływują na dzieci wieloma bodźcami: wzrokowymi (intensywne kolory), dotykowym (chusta jest „miła” w dotyku), ruchowymi. Intensywne barwy pobudzają wyobraźnię, ruch na świeżym powietrzu nigdy nie był tak przyjemny, jak przy użyciu chusty. Zabawy z chustą dają poczucie odprężenia i relaksu, pozwalają dzieciom i dorosłym pozytywnie spożytkować energię.

Zalety chusty animacyjnej można by wymieniać bardzo długo. Zabawy z nią:

  • ułatwiają wzajemne poznanie i integrację grupy,
  • chusta zaprasza do współpracy,
  • pobudzają wyobraźnię, rozwijają kreatywność,
  • ćwiczą refleks i spostrzegawczość,
  • wymagają skupienia uwagi oraz koncentracji,
  • ćwiczą zwinność i zręczność,
  • ćwiczą sprawność manualną,
  • rozwijają precyzję ruchów i małą motorykę,
  • ćwiczą percepcję wzrokową, pamięć,
  • gry wymagające dodatkowych rekwizytów, rozwijają wyobraźnię, modyfikują i uatrakcyjniają zabawy już istniejące,
  • uczą przestrzegania zasad i słuchania poleceń,
  • ćwiczą poczucie rytmu,
  • ćwiczą znajomość liczb, liter, nazw owoców, krajów,
  • wywołują dobry nastrój i psychiczne odprężenie,
  • to ogromna porcja ruchu i dobrej zabawy.

Na koniec mamy dla Was kilka propozycji zabaw z wykorzystaniem chusty:

  1.  Transport – uczestnicy trzymają naprężoną chustę, na niej stoi miska z wodą. Zadaniem grupy jest przeniesienie chusty na wcześniej wyznaczone miejsce. Do zabawy można wykorzystać inny rekwizyt zamiast miski z wodą.
  2. Kolory – uczestnicy tańczą w rytm muzyki wokół chusty. Gdy muzyka umilknie, stają na kolorze podanym przez prowadzącego.
  3. Zabawa z numerami – uczestnicy zabawy trzymają chustę za uchwyty. Odliczają do czterech (każdy zapamiętuje swój numer). Na sygnał prowadzącego grupa porusza się krokiem dostawnym w lewo. Następnie prowadzący wywołuje numerki: od 1 do 4. Osoby nim oznaczone puszczają chustę i obiegają krążących w kierunku przeciwnym w prawo, próbując jak najszybciej stanąć na swoje miejsce. Wygrywa ten, kto zrobi to pierwszy. Zamiast numerów można wywoływać dzieci według np. kolorów włosów, kolorów ubrania.
  4. Co się zmieniło – uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (może być ich więcej), która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują, kto jest pod chustą. Zamiast osoby można ułożyć kilka przedmiotów pod chustę i dostawiać lub zabierać rzeczy.
  5. Złap przesyłkę – grupa tworzy koło, trzymając chustę, na której położona jest piłka. Wyznaczona osoba zajmuje miejsce pod chustą, wyciągając ręce przez otwór. Zadaniem bawiących jest tak prowadzić piłkę, by trafiła ona do rąk.
  6. Naleśnik – osobę leżącą na brzegu chusty zawijamy (głowa musi pozostać poza chustą). Ta próbuje sama się rozwinąć.
  7. Sałatka owocowa – uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Podzieleni są na cztery, pięć rodzajów owoców np. gruszki, banany, cytryny, truskawki, kiwi itp. Grupa wachluje chustą. Gdy jest ona wysoko prowadzący wymienia nazwy owoców, a osoby należące do tych rodzajów przebiegają pod nią zmieniając się miejscami i łapią inne uchwyty. Na hasło „sałatka owocowa” – wszyscy zmieniają miejsce.
  8. Rekin – dwoje dzieci jest ukrytych pod chustą, reszta siedzi na obrzeżach chusty trzymając ją na wysokości ramion a nogi ma schowane pod chustą. Dookoła chusty chodzą dwie kolejne osoby to są obrońcy. Dzieci schowane pod chustą „rekiny” krążą pod nią i wybierają osobę, którą wciągają za nogi pod chustę. Obrońcy mogą ratować przed wciągnięciem. Gdy dziecko zostanie wciągnięte do połowy tułowia zostaje rekinem.
The following two tabs change content below.

Dodaj komentarz